Tanker til glede og besvær

Hva gjør vi med alle tankene våre?

Er det ikke utrolig at vi går rundt i hverdagen med ca 80 000 tanker hver dag? De dukker opp i hodene våre og kan brukes til så mangt. Tankene gjør oss smartere, gladere, men også mer bekymret og forvirret. Heldigvis er det mye vi kan gjøre med disse små historiene i hodet. Vi kan snakke, synge dem ut i luften eller direkte til noen. Vi kan skrive dem ned, skyve dem unna eller vi kan holde dem tilbake fra andre. Om vi deler, har vi muligheten til å sjekke ut om tankene stemmer med virkeligheten og tydeliggjøre hva vi egentlig kjenner på. Det går også an å finne fram til sunnere alternative tanker.


Takknemlighet kan smelte uro

I buddhismen bruker de begrepet monkey mind for å beskrive et sinn som er rastløst og forvirret og svært tilbøyelig til selvkritikk. Det står i veien for kreativiteten og forhindrer oss i å sette i gang med våre lidenskapelige interesser. Kanskje har de fanget opp noe viktig for rent statistisk er 80% av våre tanker negative. Nå hadde ikke vi overlevd som menneskeart om vi ikke hadde evne til å bekymre oss. Så la oss takke reptilhjernen som setter oss i alarmberedskap. Kanskje vi til og med kan tenne et lys for våre tidlige forfedre. Og mens det brenner kan vi kjenne på takknemlighet over alt det vakre i og rundt oss. En fin øvelse for å smelte uro og unødvendig frykt, i hvert fall for en liten stund.


Meditasjon og samtaleterapi

En annen øvelse, er meditasjonen i ulike former. Den har beriket mang et hjerte, inkludert mitt eget og støttes av en rekke studier. Pusten roer seg og hjernebølgene like så. Vurdering av riktig og galt blir byttet ut med et nøytralt ikke- dømmende blikk. Apekatten kan få lov til å være der, men trenger ikke å stå i veien for våre egne ressurser. Om vi klarer å finne en jevnlig praksis, kan vi forvente oss flere positive følelser, bedre immunforsvar og større klarhet i forhold til egne behov. En fin kombinasjon med f.eks. gestaltterapi hvor vi kan ta tak i det som dukker opp og tydeliggjøre enda mer.


Ut på tur aldri sur

Helt til slutt vil jeg komme med en noe utslitt apell. Kom deg ut i skog og mark! Men det er mye gull i klisjeer. Forskning har vist at trær og planter virker beroligende på oss. I tillegg kan du prøve ut walking meditation. Du finner god guiding flere steder (spotify, youtube). Kort fortalt handler det om å la turen være målet i seg selv, gå litt saktere enn vanlig, kjenne på føttene, beina som går, pusten og hele deg. Vekselvis kan du være oppmerksom på kroppen og det du ser, lukter og hører rundt deg. Tanker kan få komme på besøk og de kan gå igjen. God tur!